Goodwill, můžeme získat i na dobrém jméně podniku?
Je to například dobrá pověst podniku, bonita zákazníků, kvalita personálu, výhoda polohy nebo odbytové sítě či úroveň organizace. Je to vlastně částka, která je rozdílem mezi účetním oceněním podniku a tržním oceněním podniku.
Goodwill můžeme vztahovat také k výrobku, k poskytovaným službám apod. Ocenění nehmotných hodnot obsažených v goodwillu je dost subjektivní. Opakem je badwill (záporný goodwill), který dostaneme jestliže je zaplacená částka po odečtení dluhů menší než je hodnota majetku podniku.
Můžeme rozlišit mezi goodwill původní a odvozený. Původní goodwill je v podniku po čase vytvořen, je těžko ocenitelný a nesmí být aktivován, odvozený máme při získání podniku za úplatu. Prostřednictvím koupě či vkladu podniku, popř. v rámci přeměny společnosti, může být hodnota odvozeného goodwillu zjištěna a může být oživen do rozvahy. Goodwill je v podstatě výsledek delšího působení podniku na trhu, ukazuje dopady vynaložených nákladů na tvorbu jména firmy a také na jiné možnosti, které by vedly k tvorbě celkového povědomí o podniku a jejo aktivitách.
Odráží postavení firmy na trhu, kvalitu jí vytvářené produkce, tradici a renomé v očích hlavních podnikových zákazníků. Vytvoření goodwillu je předpokládáno u výrobků jak jejich dobrou jakostí, tak jejich vysokou technickou nebo uměleckou úroveň, vnější vzezření a jiné vlastnosti, které vedou na trhu k získání obliby u zákazníků. Tohoto postavení firmy si tedy skutečně zpravidla vyžaduje delší dobu a velké úsilí i po stránce reklamní a komerční.
Typickými goodwilly jsou třeba luxusní značky nebo firmy jejichž úspěch je krom samotné kvality produkce založen právě na jejich přidané hodnotě nebo značce. Komu z toho vyšel například Apple, tak se nemýlí.
Napsat komentář